A múlt héten szemtanúi lehettünk az Autobild által végzett átfogó összehasonlításnak a téli gumiabroncsok féktávolságáról, amely a nagy teszt előválogatójaként szolgált. Az Autobild komoly elkötelezettségét az abroncstesztek iránt mutatja az is, hogy néhány nappal később egy hasonló féktáv-tesztet végeztek, ezúttal az egyre népszerűbbé váló egész szezonális abroncsokra fókuszálva. A tesztben összesen 37 gumiabroncs vett részt, amelyeket az Autobild nedves és száraz fékezési körülmények között is értékelt.
Mielőtt áttekintjük az eredményeket, foglaljuk össze a módszertant. Az Autobild ezúttal 100 km/h-s kezdősebességről mérte a féktávolságot nedves és száraz felületen egyaránt, ami jelentősen eltér a téli változatától, ahol a fékezést havas és nedves felületen 50 km/h-s, illetve 80 km/h-s sebességről végezték. A teszt a részletes teszt kvalifikációs fordulójaként szolgál, amelyen a legjobb 15 gumiabroncs vesz részt.
Az Autobild a téli és a nyári abroncsokat is értékelte, hogy referenciaértékeket adjon az egyes abroncstípusokon belül. A nyári gumiabroncs 45,6 méteren állt meg nedves útburkolaton és 34,9 méteren száraz útburkolaton, míg a téli gumiabroncs 54,7 méteren állt meg nedves és 42,3 méteren száraz útburkolaton.
A féktáv teszt győztesét, a Bridgestone Turanza All Season 6 abroncsot vizsgálva, amely nedves útburkolaton 50,5 méter, száraz útburkolaton pedig 36,8 méter alatt állt meg, megállapíthatjuk, hogy a nyári abroncsok nedves útburkolaton lényegesen jobban, míg a téli abroncsok lényegesen rosszabbul teljesítenek. Ez némileg meghatározza az egész szezonális abroncsokat – a gyengeségük nem a havon nyújtott teljesítmény, ahogy azt feltételezhetnénk, hanem inkább a nedves úton nyújtott teljesítmény. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a futófelületen kevesebb barázda van a vízelvezetéshez a havon való tapadás optimalizálása érdekében.
Figyelemre méltó, hogy a Bridgestone már régóta kiemelkedik a nedves fékezésben. Ebben a tesztben 3 méterrel hamarabb állt meg, mint a második helyezett Pirelli Cinturato All Season SF3 és a harmadik helyezett Continental AllSeasonContact 2, amelyeket más tesztek alapján megbízható egész évben használható abroncsmodelleknek ismerünk. A Bridgestone száraz aszfalton is szorosan teljesített; a különbség a Pirellihez képest mindössze 0,1 méter volt, míg a Continentalnak 3 méterrel tovább tartott.
Test winner
Bridgestone Turanza All Season 6
Méretek: 185/35R16 - 275/70R21
Méretek száma: 92
Tesztek száma: 5
További részletek ...A győztes minőségét tovább bizonyítja a negyedik helyezett gumiabroncs, a legendás CrossClimate 2 modell, amelynek 6 méterrel tovább tartott megállni nedves aszfalton a tesztgyőzteshez képest.
Michelin CrossClimate 2
Méretek: 155/35R15 - 275/70R21
Méretek száma: 121
Tesztek száma: 5
További részletek ...A további figyelemre méltó helyeken a Vredestein Quatrac, a Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 és a Kleber Quadraxer 3, valamint a váratlan újonc GT Radial ClimateActive szerepel, amelyre nagyon kíváncsiak vagyunk a záró tesztben. A Kleberrel való összehasonlításra is kíváncsiak vagyunk, amely jelenleg a kevés megfizethető egész évben használható abroncsok egyikének számít.
GoodYear Vector 4Seasons Gen-3
Méretek: 155/30R14 - 315/70R21
Méretek száma: 126
Tesztek száma: 5
További részletek ...Végezetül kíváncsian várjuk a végeredményt, ahol biztosan érdekes verseny alakul ki. Érdemes megemlíteni azt is, hogy bár a Bridgestone nagy fölénnyel nyert, ez részben a tesztmódszertannak köszönhető, amely nem a havas teljesítményre összpontosít. Hasonlóképpen, a tavalyi Autobild tesztben a Bridgestone nyerte a féktáv tesztet, de a végső tesztben a harmadik helyezéssel kellett beérnie a valamivel gyengébb hóteljesítmény és az alacsonyabb tartósság miatt.