Az Autobild 2024-es téli gumiabroncsteszt a SUV-ok számára ismét rávilágított egy kritikus biztonsági üzenetre: az összkerékhajtású (AWD) SUV birtoklása nem garantálja a biztonságot téli körülmények között. Sok SUV-tulajdonos azt feltételezi, hogy járművük az AWD-képességeknek köszönhetően teljes mértékben fel van szerelve a hó és a jég kezelésére. Ez a bizalom azonban téves lehet.
Míg az AWD a gyorsítás során javítja a tapadást azáltal, hogy a teljesítményt mind a négy kerékre elosztja, nem javítja a fékezést vagy a kanyarodást csúszós felületen. A teszt hangsúlyozza, hogy “a legjobb összkerékhajtás sem helyettesítheti a téli gumiabroncsot”, kiemelve a megfelelő téli gumiabroncsok nélkülözhetetlen szerepét a hidegebb hónapok biztonságos vezetéséhez.
Test winner

Michelin PILOT ALPIN 5
Méretek: 205/30R16 - 315/65R22
Méretek száma: 84
Tesztek száma: 5
További részletek ...A nyári gumiabroncsok téli használatának buktatói: Konkrét adatok az Autobild tesztből
Az Autobild a teljesítménykülönbségek erőteljes bemutatására minden tesztdiszciplínában nyári gumiabroncsot szerepeltetett. Az eredmények szemet szúróak voltak:
– Fékezés havon: A havon 50 km/h sebességről történő fékezési teszt során a Michelin Pilot Alpin 5 téli gumiabroncs mindössze 20,5 méteren állt meg. Ezzel szemben a nyári gumiabroncsnak riasztó 54,4 méterre volt szüksége a megálláshoz – majdnem 34 méterrel hosszabb időre, ami több autóhossznak felel meg. Ez a jelentős különbség jelentheti a különbséget a biztonságos megállás és az ütközés között.
– Kezelés havon: A kezelhetőségi tesztek során a nyári gumiabroncsot “teljesen elnyomta”, gyakorlatilag nem nyújtott tapadást, és “tehetetlenül csúszott a pályán”. A tesztjelentés a nyári gumiabroncsot “wintertauglich wie eine Badehose”-kéntjellemezte – télire olyanalkalmas, mint egy fürdőruha. Még a legalacsonyabbra értékelt téli gumiabroncs is jelentősen felülmúlta a nyári abroncsot.
Ha egész évben egy gumiabroncsot kell használni, akkor az egész szezonális abroncsok most már elég jók ehhez – télen nincs értelme nyári gumit használni, és a hőmérséklet csökkenésekor a gumiabroncsok cseréje kulcsfontosságú.
Hogyan zajlott az Autobild tesztje: Járművek, feltételek és szakágak
Az Autobild tizenkét 245/45 R18 méretű téli gumiabroncsot vizsgált különböző körülmények között és szakágakban, hogy a terepjárók valós téli vezetési forgatókönyveit szimulálja. Íme, hogyan épült fel a teszt:
– Havas és jeges tesztek: A finnországi Ivalóban, az északi sarkkörtől északra, ahol a hőmérséklet jóval fagypont alá süllyed. Ez a helyszín optimális feltételeket biztosított a tapadás, a fékezés, a kezelhetőség, a szlalomteljesítmény és az általános irányíthatóság értékeléséhez havon és jégen.
– Nedves és száraz tesztek: A németországi Alsó-Szászországban, Emslandban található ATP-tesztpályán végezték. A gumiabroncsok féktávolságát, aquaplaning-ellenállását és zajszintjét vizsgálták nedves felületen.
– Száraz kezelhetőségi tesztek: A németországi Pferdsfeldben(Rajna-vidék-Pfalz, Németország) található TRIWO tesztközpontban tartották, hogy értékeljék a száraz úton nyújtott teljesítményt, beleértve a fékezést, a kezelhetőséget és a gördülési ellenállást.
Az egységesség érdekében minden teszt során egy AWD-vel felszerelt SUV-t használtak.
A győztesek
Havas teljesítmény
– Legjobb teljesítmény: A Michelin Pilot Alpin 5 uralta a havas teszteket, és minden havas szakágban – fékezés, kezelhetőség, szlalom és tapadás – az első helyet szerezte meg. Kiváló tapadást és irányíthatóságot kínált, így havas körülmények között a legjobb választásnak bizonyult.
– Egyéb figyelemre méltó teljesítők: Az olyan prémium márkák, mint a Continental, a Goodyear, a Bridgestone és a Vredestein szintén erős teljesítményt nyújtottak havon, jó biztonsági tartalékot nyújtva.
Második hely

Continental WinterContact TS 870 P
Méretek: 195/30R16 - 325/70R22
Méretek száma: 145
Tesztek száma: 5
További részletek ...Nedves körülmények
– Legjobb fékezés nedves úton: A Continental WinterContact TS 870 P elérte a legrövidebb fékutat nedves utakon, megelőzve a versenytársakat és növelve a biztonságot esőben és latyakban.
– Kezelhetőség és aquaplaning-ellenállás: A Goodyear UltraGrip Performance 3 kiválóan teljesített a nedves kezelhetőségi és körpályás teszteken. A Maxxis, a Giti és a Continental abroncsai nyújtották a legjobb ellenállást az aquaplaninggal szemben, ami kritikus tényező a heves esőzések során.
Második hely

GoodYear UltraGrip Performance 3
Méretek: 175/30R14 - 325/65R22
Méretek száma: 124
Tesztek száma: 5
További részletek ...Száraz úton nyújtott teljesítmény
– Téli gumiabroncsok kiemelkedő eredménye: Míg a nyári gumi természetesen száraz úton teljesített a legjobban, a téli abroncsok közül a Michelin Pilot Alpin 5 ismét kiváló teljesítményt nyújtott a legrövidebb féktávval és a legdinamikusabb kezelhetőséggel.
– Üzemanyag-hatékonyság: A Goodyear, a Continental és a Bridgestone abroncsai kínálták a legalacsonyabb gördülési ellenállást, ami a biztonság veszélyeztetése nélkül hozzájárult a jobb üzemanyag-fogyasztáshoz.
Új <span>gumiabroncs</span> 2024-re

Bridgestone Blizzak 6
Méretek: 175/30R16 - 315/65R22
Méretek száma: 78
Tesztek száma: 4
További részletek ...Költségvetési gumiabroncsok és biztonsági aggályok
A teszt rávilágított a költségvetési abroncsok jelentős teljesítménybeli hiányosságaira is. Az Imperial ICE-Plus S210, egy alacsonyabb árú opció, lényegesen rosszabb teljesítményt mutatott, különösen nedves körülmények között. Hosszabb volt a fékútja és gyengébb volt az aquaplaninggal szembeni ellenállása, ami miatt az Autobild a “nicht empfehlenswert ” ( nem ajánlott) minősítést adta neki.
Ha nem akar prémium abroncsba beruházni, akkor is vannak lehetőségei, hogy jó és biztonságos abroncsot vásároljon – ott van a Hankook, amely olcsóbb, és a legmagasabb “példás” minősítést kapta, és ott van a Vredestein, a Kumho vagy akár a Giti, amelyek “jó” minősítést kaptak, miközben baráti árral rendelkeznek.